Nova Guia sobre cookies de mesurament d’audiència


El passat 11 de gener l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) va publicar una nova Guia sobre l’ús de cookies per eines de mesurament d’audiència.

En aquesta nova guia s’obre la possibilitat de que les cookies de mesurament d’audiència o les cookies analítiques puguin considerar-se com a cookies tècniques o puguin estar exemptes del consentiment de l’interessat, sempre i quan no reutilitzin les dades per altres finalitats.

Amb aquest aclariment de l’AEPD es sobreentén que inclou a Google Analytics com una eina que reutilitza dades i que no estarà exempta del consentiment de les cookies. Sent aquesta l’eina de mesurament d’audiència que més pàgines web utilitzen.

Perquè les cookies de mesurament es considerin com a tècniques, o exemptes de consentiment, hauran de complir amb els següents requisits:

– La finalitat s’ha de limitar als elements de mesurament d’audiència amb fins d’administració del lloc:

  • Mesurament d’audiència, pàgina per pàgina;
  • La llista de pàgines des de les quals s’ha seguit un enllaç per sol·licitar la pàgina actual (a vegades anomenada “referent”), ja sigui interna o externa al lloc, per pàgina i agregada diàriament;
  • Determinació del tipus de dispositiu, navegador i mida de pantalla dels visitants, per pàgina i agregada diàriament;
  • Estadístiques de temps de càrrega de la pàgina, per pàgina i agregades per hora;
  • Estadístiques sobre el temps dedicat a cada pàgina, la taxa de rebot, la profunditat de desplaçament, per pàgina i agregades diàriament;
  • Estadístiques sobre les accions dels usuaris (clics, seleccions), per pàgina i/o agregades diàriament;
  • Estadístiques sobre la zona geogràfica d’origen de les sol·licituds, per pàgina i agregades diàriament.

– La informació que s’obtingui, sigui pròpia o d’un proveïdor o tercer, no s’ha de transmetre, creuar, comparar, ni que es complementi amb altres informacions;

– No permetre el seguiment de l’usuari en altres pàgines web o les seves interaccions, associant-lo amb un únic identificador.

– El termini de conservació ha de ser el mínim estrictament necessari. S’han d’eliminar les cookies al cap de 13 mesos i guardar l’històric fins als 25 mesos.

– Si els serveis es presten per tercers, s’haurà de formalitzar la relació amb un contracte d’encarregat del tractament. A més, es limitarà l’ús de les dades de l’encarregat i s’obligarà a no creuar o combinar la informació amb la d’altres clients.

Tenint en compte tots aquests requisits, la majoria de les eines de mesurament d’audiència que s’utilitzen en el panorama actual no complirien i, per tant, no estarien exemptes de consentiment.

Alguns exemples que si complirien amb els requisits i que estan exemptes del consentiment són:

L’equip de PymeLegal