Com detectar contingut fraudulent i quines mesures de protecció has d’implementar?


Ens han segrestat el blog. I ho ha fet una de les expertes en ciberseguretat més reconegudes del país: María Aperador, de l’empresa BeValk. Ho fa per explicar-te com pots protegir la teva empresa dels atacs de ciberseguretat i quines mesures has d’implementar.

Vivim una era mai vista abans. Cada cop estem més interconnectats, som més tecnicodependents i estem més digitalitzats.

I això als ciberdelinqüents els encanta. Més del 70% dels ciberatacs es dirigeixen a pimes.

El cost mitjà d’un sol atac pot arribar als 75.000 €.

No escric això per espantar-te, sinó perquè entenguis que la ciberseguretat ja no és “cosa d’informàtics”.

És cosa teva.
Del teu negoci.
De la nòmina del teu equip.

Així que, com que l’objectiu d’avui és que aprenguis, aquí et mostro els 3 canals preferits dels estafadors:

1. El correu electrònic (phishing)

El modus operandi sempre és el mateix: un correu que sembla legítim (el teu banc, Hisenda, un proveïdor…) que et demana fer clic en un enllaç o descarregar un arxiu.

Alguns senyals d’alerta són:

  • Urgència artificial: “El teu compte serà bloquejat en 24 hores”.
  • Remitent sospitós (mira més enllà del nom i revisa l’adreça real).
  • Errors ortogràfics o gramaticals.
  • Enllaços que no coincideixen amb el domini oficial.
  • Et demanen dades que l’entitat real ja té.

El truc del dia: abans de fer clic, passa el ratolí per sobre de l’enllaç (sense clicar). Veuràs la URL real a la part inferior.
Si diu “bancosantander.com” però la URL mostra “bancosantander-verificacion.xyz”… ja ho saps, és fals.

2. Els SMS fraudulents (smishing)

“El teu paquet està retingut.”
“Moviment sospitós al teu compte.”
“L’Agència Tributària et deu 200 €.”

El 35% dels espanyols va rebre SMS amb enllaços fraudulents l’últim any.

És el segon canal més utilitzat perquè funciona: el mòbil és personal, és on baixem la guàrdia.

Alguns senyals d’alerta són:

  • URLs escurçades o estranyes.
  • Números desconeguts o amb prefixos rars (+44, +33…).
  • Et demanen verificar dades “urgentment”.
  • Promeses de diners fàcils o premis.

La regla d’or: cap empresa seriosa et demanarà dades sensibles per SMS. Mai. Així que no els facis cas.

3. Les trucades telefòniques (vishing)

Va ser el motiu de consulta més freqüent a l’INCIBE el 2024.

Algú et truca fent-se passar pel teu banc, Microsoft o fins i tot la policia. Utilitzen tècniques de manipulació psicològica perquè actuïs sense pensar.

Senyals d’alerta:

  • Pressió per actuar immediatament.
  • Et demanen codis de verificació, contrasenyes o dades bancàries.
  • Amenacen amb conseqüències greus si no col·labores.
  • No et deixen penjar i trucar tu al número oficial.

El protocol de defensa és simple: penja. Sempre.
Després truca tu al número oficial de l’entitat (el que apareix a la seva web o al darrere de la teva targeta).

Els correus mal redactats i les webs cutres ja són cosa del passat. Amb la intel·ligència artificial, els estafadors creen:

  • Emails perfectament redactats, sense faltes.
  • Clonacions de webs idèntiques a les originals.
  • Veus sintètiques que imiten persones reals.
  • Deepfakes de directius (imatges, vídeos o àudios creats amb IA) demanant transferències urgents.

Ja no n’hi ha prou amb buscar errors. Necessitem eines que analitzin allò que nosaltres no podem veure.

Mesures de protecció per a la teva empresa

Algunes de les mesures més importants per a tu i per al teu equip són:

  • Verificació en dos passos a tots els comptes crítics (email, banca, xarxes socials…).
  • Protocol de doble confirmació per a transferències: si algú demana un pagament urgent per correu, confirma-ho per telèfon (trucant tu, no al número que t’indiquin).
  • Formació contínua: l’esglaó més feble sempre és l’humà. El teu equip ha de saber detectar aquests intents. I per això, PymeLegal fa formacions de ciberseguretat per preparar el teu equip.
  • Contrasenyes robustes i úniques: un gestor de contrasenyes és imprescindible el 2025.
  • Actualitzacions al dia: el 60% de les bretxes exploten vulnerabilitats que ja estaven corregides.

Eines de protecció

Aquí és on entra el més important: necessites tecnologia que treballi per a tu. BeValk neix precisament per això.

Com a criminòloga, feia anys que veia com les estafes destrossaven negocis i famílies. Els antivirus tradicionals protegeixen dispositius, però… qui protegeix les persones?

BeValk és una app que et permet:

  • Verificar qualsevol enllaç o codi QR abans de fer clic (hem detectat que 1 de cada 10 enllaços analitzats és una amenaça real).
  • Consultar amb MarIA, la nostra IA entrenada per criminòlegs, si un missatge és sospitós.
  • Rebre alertes sobre noves estafes abans que t’arribin.
  • Demanar ajuda real si ja has estat víctima, amb atenció d’experts.

En els nostres primers 45 dies, vam bloquejar 321 amenaces reals.
I el 20% dels usuaris gratuïts van passar a premium perquè els va funcionar.

No et mentiré dient que et protegirem al 100% -això és impossible i qui t’ho promet t’està enganyant-. Però sí que puc dir-te que tenir un segon parell d’ulls (entrenats) marca la diferència.

Per això, hem ofert un codi de descompte del 20% als clients de PymeLegal amb el codi: PYMELEGAL

 

El cibercrim ja no és ciència-ficció.

És la realitat dels 412.850 casos de ciberestafa registrats l’any passat a Espanya. És el 87,8% de tota la ciberdelinqüència.

Però els dolents guanyen quan nosaltres baixem la guàrdia. Quan pensem “a mi no em passarà”. Quan no invertim ni temps ni recursos a protegir-nos.

La bona notícia: amb coneixement i les eines adequades, pots reduir dràsticament el teu risc. El teu negoci ho val. La teva tranquil·litat també.