Com afecta la privacitat els cotxes connectats?


Tu també tens un cotxe connectat? Avui volem parlar-te d’un aspecte que moltes vegades no es té en compte quan comprem un vehicle connectat: la privacitat personal.

Els cotxes connectats han arribat per quedar-se. Abans era una cosa exclusiva de l’alta gamma, però ara és estrany no trobar models que no comptin amb alguna funció basada en la connectivitat del vehicle.

I és que cada vegada els utilitzen més persones. Actualment, ja hi ha més de 300 milions de vehicles connectats a nivell mundial, i es calcula que en els pròxims dos anys s’arribarà als 400 milions. A més, es preveu que aquesta xifra augmenti un 114% fins al 2035.

Què és un cotxe connectat?

Els cotxes connectats són aquells vehicles que tenen accés a Internet, poden interactuar i connectar-se amb altres dispositius mòbils i ofereixen assistència en la conducció, poden comunicar-se amb altres vehicles, amb les infraestructures de tràfic i amb els vianants.

Aquest avenç té com a objectiu millorar en la seguretat i tràfic, ajudar en la conducció i oferir més entreteniment pels ocupants. Encara que la veritat és que també planteja altres preocupacions en relació amb la distracció del conductor, la possibilitat de tenir més avaries i, encara que sigui una cosa que a vegades no pensem, també amb la privacitat personal.

L’impacte dels cotxes connectats en la privacitat personal

La ràpida evolució de la tecnologia dels cotxes connectats i la falta de lleis i regulacions en matèria de privacitat, ha deixat a molts usuaris sense la protecció adequada.

Recopilació de dades:

Un dels desafiaments en matèria de privacitat que tenen els cotxes connectats és la recopilació massiva de dades.

Aquests cotxes recullen informació detallada sobre la ubicació, el comportament del conductor, les preferències personals, entre altres dades. Aquesta combinació de dades processades pel vehicle pot establir patrons de conducta del conductor, com per exemple: la forma de conduir, frenar, accelerar o el nivell de desgast que tenen els pneumàtics. Aquestes dades són interessants tant per la companyia d’automòbils com per terceres empreses o col·laboradores, com pot ser una asseguradora.

A més, alguns cotxes també disposen de càmeres tant en l’interior com en l’exterior. Aquestes càmeres estan dissenyades per la seguretat i comoditat del conductor, per prevenir les distraccions, la somnolència o per l’assistència d’emergències, però a la vegada també estan recollint dades sobre els ocupants del vehicle i els seus comportaments.

Sabem que la majoria de les dades s’utilitzen per millorar l’experiència de l’usuari al cotxe, però ens preocupa com s’emmagatzemen aquestes dades, qui té accés a elles i com s’utilitzen al llarg del temps.

Rastreig d’ubicació:

La capacitat de rastrejar la ubicació d’un vehicle en temps real és una de les característiques fonamentals que tenen els cotxes connectats. Aquesta és una funció beneficiosa per la navegació i la recuperació de vehicles robats, però a la vegada recull una informació detallada sobre els patrons de desplaçament del conductor, i si això cau en mans equivocades pot ser objecte d’abús.

Amenaces o bretxes de seguretat:

Els cotxes connectats són susceptibles a atacs cibernètics que poden comprometre la privacitat dels conductors. La possibilitat d’accedir al sistema electrònic del vehicle planteja el risc de robament de dades sensibles i la manipulació del comportament del cotxe.

Quines marques de cotxes respecten més la privacitat?

En un recent estudi, portat a terme per la Fundació Mozilla, on s’avaluaven 25 marques d’automòbils, s’afirma que els cotxes connectats són “terribles en termes de privacitat i seguretat”. Afegint a més que són “la pitjor categoria oficial de productes per la privacitat que han revisat”.

Les 25 marques d’automòbils van suspendre en l’ús que fan de les dades. I en l’informe destacaven que:

  • Recopilaven moltes dades personals (algunes d’elles innecessàries).
  • Un 84% comparteix o ven les dades recollides.
  • Un 92% atorga poc o cap control sobre les seves dades personals als conductors.

És cert que algunes marques van tenir millors resultats en l’avaluació, com per exemple Renault que va ser la millor i només va obtenir una valoració negativa o Dacia amb dues valoracions negatives.

Però altres marques com Tesla, l’última de la llista, va aconseguir una valoració negativa dels 5 punts que es valoraven. Segons els informes, el pilot automàtic impulsat per la IA ha estat involucrat en 17 morts i 736 accidents, i per això actualment és objecte de moltes investigacions governamentals.

A més, hi ha marques que recullen dades totalment innecessàries. Per exemple: els cotxes connectats de Nissan recullen l’activitat sexual, els cotxes de Kia recullen informació sobre la vida sexual, i altres 5 companyies recullen informació genètica. Totes aquestes dades es consideren dades sensibles.

Consells pels usuaris de cotxes connectats

Mentre no arriben lleis i regulacions en aquest àmbit, els conductors podem prendre consciència del risc d’aquest tipus de cotxes i de la recopilació de dades que fan.

Recomanem revisar els termes i condicions, la política de cookies i els avisos legals, i no facilitar les dades o acceptar funcionalitats que no ens convinguin, ni tampoc les que no entenem.

 

Els cotxes connectats ens ofereixen molts beneficis relacionats amb la seguretat i comoditat, però hem d’arribar a un equilibri entre innovació tecnològica i protecció de la privacitat.

És necessari que es comenci a garantir un consentiment i un bon ús de les dades, que es promoguin mesures de seguretat per protegir aquestes dades i que es reguli d’una vegada.

L’equip de PymeLegal