Ja no pots rebre trucades comercials de spam


Estàs cansat de les trucades de spam a hores que no toquen? Això s’ha acabat, les trucades comercials començaran a ser història.

El passat 29 de juny va començar a aplicar-se la circular de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) en la qual es contemplaven els drets dels usuaris a deixar de rebre trucades no sol·licitades. Uns drets que es recullen en l’article 66.1.b) de la Llei 11/2022 General de Telecomunicacions.

Abans d’aquesta data, els usuaris podien rebre tota mena de trucades comercials -conegudes com a trucades spam– si no s’havien oposat. Però amb aquest article només podran rebre aquestes trucades si prèviament han donat el seu consentiment o si l’empresa pot justificar que hi ha un interès legítim per realitzar aquesta trucada, que preval al dret de l’usuari de no rebre-la.

Sempre que l’usuari exerceixi el seu dret d’oposició, l’empresa no podrà realitzar aquesta trucada comercial.

Aquesta nova llei només afecta a les trucades comercials que realitza una persona, però no a les que es realitzen amb sistemes de marcació automàtica i sense intervenció humana.

Però com pot justificar l’empresa aquest interès legítim?

Perquè l’empresa justifiqui que darrere d’una trucada comercial hi ha un interès legítim, l’usuari ha d’haver tingut una relació prèvia amb l’empresa, o haver estat client d’un altre servei o producte similar al que es vol vendre en aquesta trucada.

Si aquesta empresa pertany a un grup empresarial, només podrà realitzar trucades comercials l’empresa amb la qual directament ha tingut relació el client. És a dir, cap altra entitat podrà utilitzar les seves dades per fer trucades de spam.

A més, si ha passat més d’un any en el qual el client no ha tingut cap relació amb aquesta empresa, o no han contractat cap servei, tampoc podran trucar.

En quins casos si poden trucar-te?

  • Si són trucades comercials a números generats de forma aleatòria amb el consentiment previ de l’usuari, mai per interès legítim de l’empresa.
  • Quan el teu número de telèfon figuri en una guia d’abonats i hagis donat el consentiment exprés.
  • Si ets una persona de contacte a la teva feina, podràs rebre trucades comercials relacionades amb l’empresa.
  • Si tens una empresa o ets autònom podràs rebre trucades comercials sempre que sigui per vendre uns productes o serveis relacionats amb la teva activitat comercial.

Com pots exercir els teus drets per deixar de rebre trucades comercials?

  • Pots registrar-te en un sistema d’exclusió publicitària com la Lista Robinson per restringir la publicitat no desitjada, de forma gratuïta i molt fàcil.

Les empreses que fan aquestes campanyes estan obligades a consultar aquests sistemes per saber a qui poden trucar. Des d’aquesta llista pots revocar qualsevol consentiment que hagis donat a una empresa i apuntar-te perquè no puguin trucar-te més.

  • Sempre hauran de donar-te la possibilitat de retirar el consentiment, tant a la recollida de dades, com en les comunicacions que t’enviïn. I haurà de ser gratuït i senzill, com per exemple marcar una casella.

Si no trobes com fer-ho, sempre pots enviar un correu a la persona que està tractant les teves dades amb fins publicitaris o consultar la protecció de dades, on haurà d’aparèixer un correu al qual puguem dirigir-nos.

  • Tenir en compte el que marquem i acceptem cada vegada que ens registrem en alguna pàgina web o ens inscrivim a un concurs. Moltes vegades ni tan sols llegim les condicions.
  • Exercir el teu dret d’oposició perquè una empresa tracti les teves dades amb fins publicitaris i que t’excloguin de les campanyes publicitàries.
  • Exercir el teu dret de supressió. En comparació a l’anterior, aquest dret té la finalitat d’eliminar les dades dels tractaments de l’entitat. Si només vols que deixin d’enviar-te publicitat, pots exercir només el dret d’oposició.
  • No aparèixer a les guies telefòniques. Pots comunicar-li a la teva operadora que no desitges que les teves dades personals estiguin publicades en una guia de persones abonades.
  • En el cas que l’empresa segueixi fent trucades comercials quan li has negat el consentiment, fes una reclamació amb AUTOCONTROL, un sistema de mediació gratuït.
  • Si has exercit els teus drets i segueixen trucant-te, pots presentar una reclamació a l’Agència de Protecció de Dades (AEPD) per abús telefònic.

Esperem haver-te ajudat i que aquestes trucades parin si així ho desitges. I si ets una empresa que realitza trucades comercials, compleix sempre amb el que hem especificat.

L’equip de PymeLegal