Publicitat no desitjada i com evitar-la


Quantes comunicacions comercials per a les quals no has donat consentiment reps al llarg de la setmana? Si estàs cansat d’aquesta situació i vols saber com prevenir i què fer quan succeeix, continua llegint, aquest post t’interessa.

Índex
1. Com podem evitar la publicitat no desitjada?
2. Què podem fer front a la recepció de publicitat no desitjada?
3. Conclusió

Perquè una empresa ens pugui facilitar informació comercial és necessari que compti amb el nostre consentiment. Encara i així, és possible que, per desconeixement de l’empresa de quins són els protocols per a seguir, acabem rebent comunicacions comercials per a les quals no hem donat el nostre consentiment. En el post d’avui veurem que recursos tenim com a usuaris per a evitar la publicitat no desitjada i quals són els nostres drets en cas de rebre-la.

Com podem evitar la publicitat no desitjada?

En un post anterior que us deixem enllaçat fent clic aquí tractem el tema, així que en aquest farem una breu referència a la “Llista Robinson” i als registres “gratuïts”.

La Llista Robinson és un registre voluntari i gratuït per als ciutadans. La seva funció és evitar que els usuaris rebin comunicacions comercials de les empreses que no tinguin el seu consentiment exprés per a aquest enviament.

Abans de realitzar un enviament de comunicacions comercials, les empreses que no comptin amb el consentiment dels receptors hauran de comprovar si estan registrats en aquest sistema.

Fent clic aquí teniu l’enllaç per a poder apuntar-vos.

  • Evitar els registres “gratuïts”

Aquests són els registres que realitzem per a poder descarregar una oferta, per a poder accedir a una aplicació, per a poder accedir a contingut exclusiu, etc. Després d’obtenir la recompensa que prometien ens oblidem d’aquests registres i de perquè hàgim donat el consentiment.

Què podem fer front a la recepció de publicitat no desitjada?

1. Utilitzar el botó faci “clic aquí per a donar-se de baixa”

Quan rebem una comunicació comercial, aquesta ha de venir acompanyada d’un indicatiu per a donar-nos de baixa, sol ser un enllaç al qual punxar o una adreça on manar un correu electrònic amb la paraula baixa. Aquest és el mecanisme més ràpid i senzill i, per tant, el recomanat abans de passar als següents.

2. Retirar el consentiment

Els usuaris poden retirar el consentiment en qualsevol moment, per a fer-lo s’ha de seguir el mètode indicat per l’empresa. Si no saps com és pots consultar l’apartat de protecció de dades de la seva pàgina web o posar-te en contacte amb el responsable.

3. Utilitzar els nostres drets:

– Dret d’oposició: s’exerceix enfront del responsable de l’enviament de comunicacions comercials. Per a exercir-lo, s’ha de comunicar el desig de no continuar rebent comunicacions juntament amb el canal que s’usa i les dades que no volem que es continuïn tractant.

–  Dret de supressió: exercint aquest dret el responsable eliminarà les dades. Aquest dret no és il·limitat, existeixen uns certs casos on no procedeix la supressió, aquests són:

  • Quan el tractament sigui necessari per a l’exercici de la llibertat d’expressió i informació.
  • Quan el tractament sigui necessari per al compliment d’una obligació legal.
  • Quan el tractament sigui necessari per al compliment d’una missió realitzada en interès públic o en l’exercici de poders públics conferits al responsable.
  • Quan el tractament sigui necessari per raons d’interès públic.
  • Quan el tractament sigui necessari en l’àmbit de la salut pública.
  • Quan el tractament sigui necessari amb finalitats d’arxiu d’interès públic.
  • Quan el tractament sigui necessari amb finalitats de recerca científica, històrica o fins estadístics.
  • Quan el tractament sigui necessari per a la formulació, l’exercici o la defensa de reclamacions.

4. Contactar amb el delegat de protecció de dades

Com sabeu és la figura garant del compliment de la normativa de protecció de dades. Es pot contactar amb ell per a resoldre la discrepància.

Delegat de proteccio de dades

5. Reclamar davant l’agència

Una vegada fets tots els passos anteriorment esmentats, en cas que el responsable no contesti en el termini estipulat (1 mes prorrogable en altres dos mesos més tenint en compte la complexitat i el nombre de sol·licituds) o, en cas de no estar satisfets amb la resposta, podem procedir a reclamar davant l’Agència.

Per a fer-ho hem d’aportar tota la documentació relacionada amb el supòsit:

  • Les comunicacions rebudes,
  • Proves d’haver intentat retirar el consentiment, exercici dels drets i comunicacions amb el Delegat de Protecció de Dades, en cas de tenir,
  • Inscripció en la “Llista Robinson”, en cas d’estar inscrit, i
  • Qualsevol altre document o prova d’utilitat per a resoldre la reclamació.

6. Mediació

És un sistema al qual es pot recórrer de manera addicional i independent. L’Agència Espanyola de Protecció de Dades té un protocol de col·laboració amb autocontrol, per a oferir un sistema de mediació àgil i gratuït per a resoldre controvèrsies en matèria de protecció de dades entre els usuaris i les empreses adherides.

En conclusió,

Hem de revisar bé perquè donem el consentiment i baix quines condicions. Un dels punts que poden servir per a valorar si donar-ho o no, és pensar que suposaria per a nosaltres que es produís una bretxa de seguretat.

Per a resumir els punts tractats, us adjuntem la següent infografia de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades:

publicitat no desitjada

No dubteu a contactar amb nosaltres si voleu iniciar un procés per enviament de publicitat no desitjada o si voleu que us assessorem sobre com demanar el consentiment per a enviar comunicacions comercials.

L’equip de PymeLegal.